“Manipulatie reviews is kinderspel”, zo luidt de titel van een digitaal dossier van De Consumentenbond. Het haalde zelfs het NOS journaal, restaurants of andere ondernemers die even een paar positieve reviews op internet kochten. Heb je het niet meegekregen? Lees hier dan even het artikel op de site van De Consumentenbond.
Wat duidelijk is, is dat reviews dus blijkbaar erg belangrijk zijn voor jou als ondernemer, ze kunnen je maken en breken. Hoewel de geloofwaardigheid hiermee wel weer een deuk krijgt, zijn meningen van je klant niet meer weg te denken. Deze vorm van digitale mond tot mond reclame, zal door partijen als de ACM nog strenger worden gevolgd en waarschijnlijk springen er partijen in met betrouwbaarheids keurmerken of platformen. Het advies van De Consumentenbond was wat ‘lafjes’ die leggen de bal bij de consument, let gewoon beter op.
Volgens mij ligt de handschoen bij de ondernemer, zorg dat elke klant zijn mening kan geven, dus ook degene die niet tevreden is. Nee, juist degene die niet tevreden is en laat vervolgens aan iedereen zien hoe jij de klacht oplost. Een klacht is een kans en overal gaan er dingen fout. Niet beoordeeld willen worden, is je kop in het zand steken en hopen dat internet overwaait. Valse reviews schrijven of inkopen is naïef en zinloos, al is de leugen nog zo snel…. Internet is namelijk transparant en klanten komen overal achter.
Ben jij bang voor je klant? Dat is natuurlijk totaal onnodig als je naar hem of haar luistert en overtuigd bent van je product of dienst, draai het om en ga in gesprek. Vraag eens waarom een klant eigenlijk bij jou heeft gekocht, leg de lat nog hoger; vraag hem of hij zo tevreden is dat hij jou aan zou bevelen bij andere klanten. Dat is de norm en maakt je werk leuk.
Wat doen wij met verdachte reviews? Dat is natuurlijk in ons geval een stuk eenvoudiger te beheren omdat bij ons de aantallen prima te beheren zijn en we onze deelnemende ondernemers persoonlijk kennen. Slipt er toch eentje tussendoor, dan kan iedereen dat aan ons melden, per mail, telefonisch of op ons kantoor in Cothen (Dorpsstraat 30a) weer een voordeel van een lokaal ondernemers platform ten opzichte van landelijke of wereldwijde organisaties waar jij een heel klein nummertje bent.
Ga vandaag nog aan de slag, vraag je klant wat hij van je vindt en wat er beter kan en zorg dat de mening van jou klant er toe doet. Succes!