Je kent het wel, juist als het (financieel) even niet goed uitkomt, gaat je wasmachine of droger kapot. Je wilt op dat moment ook graag een vervangend apparaat wat hopelijk ook weer zo lang meegaat als de vorige en als het even meezit dan direct ook een stuk energie zuiniger is. Fabrikanten zoals Bosch en Siemens spelen daarop in, tegenwoordig hoef je dit soort producten niet meer aan te schaffen, maar kun je ze ook per maand betalen.
In een artikel van het Algemeen Dagblad, lees je meer over andere producten die ook als dienst worden aangeboden of kunnen worden gehuurd.; een lekker kopje espresso of cappuccino, uit een luxe automaat bijvoorbeeld. En natuurlijk kennen we allemaal de toename van prive lease auto’s en tegenwoordig ook e-bikes.
Waarom doen fabrikanten dit? Enerzijds om rechtstreeks in contact te komen en blijven met hun eindklant, zo eerder in beeld te komen bij aanschaf van producten. Anderzijds om de producten weer terug te kunnen nemen vanuit een milieu oogpunt, niets meer weggooien dus maar reclyling, goed voor onze planeet!
Ja, hoor ik je zeggen, maar het is wel een stuk duurder dan aanschaffen. Het is maar hoe je het bekijkt, want reparaties en ontzorging zijn natuurlijk ook van waarde.
Belangrijker vind ik, wat betekent dit voor jou als ondernemer? Heb je hier een antwoord op als detailist of wellicht als service organisatie. Zie je dit ook voor jouw producten gebeuren, of zie je juist nieuwe kansen voor je eigen dienstverlening. Geeft weer stof te nadenken! Wij denken graag met je mee!