Afgelopen week kwam er een opvallend bericht voorbij van Roland Dirksen, onze nieuwe makelaar in Wijk bij Duurstede. Hij gaat een samenwerking aan met René Brouwer een reeds lang gevestigde makelaar in Wijk bij Duurstede. Is samenwerken zo bijzonder? Ja, toch wel, ik zie het maar mondjes maat omdat veel ondernemers zichzelf als het vertrekpunt nemen en niet de behoefte van de klant. Natuurlijk is daar Funda, die het complete aanbod woningen online presenteert, maar ‘offline’ heeft het mij altijd verbaasd dat elke makelaar zijn eigen vitrine gebruikt voor zijn eigen aanbod.
Hoeveel makelaars zijn er in Wijk bij Duurstede? Ik tel er zomaar 12 op onze site, sommige met vitrine en andere zonder. Zou het niet handig zijn als de vitrines ingedeeld worden op prijsklasse of locatie (een vitrine in Cothen waar alle huizen die te koop staan in Cothen worden vermeld bijvoorbeeld) Op internet werkt het ook zo toch? Maar wat mij betreft kan de samenwerking nog veel verder tussen deze lokale ondernemers. Wat denk je van het vergroten van het huizenaanbod, maak de taart samen groter? Hoe? Begin eens om bij elkaar aan tafel te gaan zitten met wat creatieve mensen, ik ken er nog wel een paar. Neem de klant en zijn (latente) behoefte als uitgangspunt en maak gebruik van sociale en online media. Voeg daar wat woongerelateerde ondernemers aan toe en wie weet wat voor moois er uitkomt.
Maar het zijn toch mijn concurrenten hoor ik jullie zeggen?! Klopt, hoewel concullega’s de lading beter dekt. Waarom zijn meubel- en autoboulevards zo’n succes? Precies, zij nemen de klant als vertrekpunt en organiseren het aanbod. Als je kunt delen, kun je immers vermenigvuldigen. Ik word eigenlijk wel erg enthousiast en nodig de makelaars bij deze van harte uit, wie pakt de handschoen op?