Dit weekend was ik in Barcelona, onze reis geboekt via internet. Prima natuurlijk voor het hotel waar we logeerden en prima voor ons. Vanzelfsprekend doen platformenals Booking.com en Hotels.com dit niet gratis en varen zij wel bij de massa aan boekingen die online toenemen. Iedereen kent ze wel, thuisbezorgd voor een lekkere maaltijd aan huis, hier in Spanje bekend als Take-Away.com, IENS, tegenwoordig bekend onder de naam TheFork, allemaal worden ze groter en internationaler.
Voor de aangesloten bedrijven brengt de afhankelijkheid van deze platformen wel een bepaald risico met zich mee, niet alleen kunnen ze de prijzen zo nu en dan aanpassen, ook de gegevens van jouw klanten en hun gedrag komen in hun database. Onzichtbare sluipmoordenaars, die ook voor lokale ondernemers lastig te bevechten zijn. Zet in dat rijtje overigens ook gerust, Google, Bol.Com, Zalando, Facebook etc.
In het hotel zag ik weer een tegengestelde beweging. Holiday Inn, vraagt je om voortaan rechtstreeks te boeken, dat scheelt je kosten. Zij gaan zelfs nog een stap verder, als je langer van je kamer gebruik wilt maken, kun je tegen inlevering van je email adres 2 uur extra gratis op je kamer blijven. Zo zien we hoe de wereld razendsnel anticipeert.
Voor lokale ondernemers, zijn er natuurlijk ook antwoorden te vinden voor hun lokale afzet, maar dan zal er meer samengewerkt moeten worden en kennis gedeeld worden. Tot nu toe zie ik hier nog te weinig beweging in. Een gezamelijke, lokale bezorgservice voor eten of non food producten is toch helemaal zo gek niet?
Wij bij ondernemerinwijk, nemen hier graag een voortrekkersrol in, wordt vervolgd dus!