Niemand wil een dakkapel!

Deel dit bericht

Niemand wil een dakkapel? Maar waarom zijn er dan zoveel? Zeker niet omdat het je huis mooier maakt, laten we eerlijk wezen, uitzonderingen daargelaten ziet het er van buiten niet echt fraai uit zo’n pukkel!

Vrees niet beste lezer, we gaan het niet over dakkapellen hebben, dit is slechts een metafoor. Een metafoor bedoeld om tot de essentie van je bestaansrecht terug te gaan, misschien wel handig in deze periode waar veel zekerheden zijn of dreigen weg te vallen.

Mijn advies, kijk nog eens goed naar jouw product, winkel of dienst. Wat lever je nu eigenlijk en waar wordt jouw klant blij van? In het geval van de dakkapel, lijkt mij dat extra leefruimte of misschien wel licht. In dat geval verkoop je dus geen dakkapel (product) maar voorzie je in een behoefte. Zo verkochten mijn collega’s bij mijn eerste werkgevers telefooncentrales (PABX-en noemden zij dat zelf graag). Helaas had ik totaal geen verstand van telefooncentrales, door het ontbreken van een technische achtergrond. Best wel een crisis situatie als je geacht wordt er 10-tallen te verkopen…. Na veel dubben en denken, kwam ik hier uiteindelijk tot de essentie van een telefooncentrale voor een bedrijf, niemand wil een telefooncentrale! We willen kunnen communiceren en bereikbaar zijn. Dit bracht mij op belangrijke vraagstukken bij bedrijven, voor welke afdeling is dat belangrijk en wat betekent het als klanten direct met die afdeling kunnen bellen of een mogelijkheid om een bericht achter te laten. Al die wensen heb ik geïnventariseerd en met wat hulp van techneuten, laten vertalen in een totale oplossing. Jarenlang was ik een topverkoper van KPN en waren mijn klanten erg blij.

Heb jij een kledingwinkel? Een kapsalon? Een drukkerij? Verkoop je vlees of groente? Ga dan eens op zoek naar de basis behoefte waar jij in voorziet! Een voordeel van deze crisis is dat je waarschijnlijk heel veel tijd hebt om jezelf opnieuw te ontleden, vergeet je klant daar niet als uitgangspunt te nemen. Waar wordt hij of zij blij van, welke ‘oplossing’ pas bij hem/haar. Ga op zoek naar de smaak van mensen, waar ligt jouw klant wakker van, wat levert het hem op als jij hem/haar een oplossing biedt. Vergeet daarbij niet, dat geld helemaal geen issue is, de prijs telt alleen als je net als je concullega een product verkoopt!

Veel plezier op je ontdekkingsreis en verkoop geen dakkapel!

 

Meer vanuit ons blog

Digitaal wint de strijd

Viel het jou ook zo op vandaag? De grote winnaars van de Emmy awards, traditioneel gezien voor beste televisie producties, waren uitsluitend On Demand producties,

AMBACHT

Vandaag was het tekort aan loodgieters volop in het nieuws, maar ook andere beroepen waar met de handen gewerkt moet worden, zullen de komende jaren