Beste collega-ondernemer, de wereld om ons heen verandert razendsnel, tijd is schaars en de concurrentie zit niet stil. Op je vakgebied probeer je bij te blijven of beter nog voorop te lopen, andere zaken zoals media en reclame, krijgen door beperkte tijd en/of interesse nu eenmaal minder prioriteit. Wij willen jullie hier graag op een prettige manier een handje helpen en schrijven wekelijks een artikel (blog) dat herkenbaar en lekker wegleest, zo hopen wij een klein steentje bij te dragen aan de lokale economie. We hopen dat er door jullie geconsumeerd maar ook gereageerd wordt, laten we onze kennis en ervaring delen, want als je kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen!
Een mooi bruggetje naar de schoolbanken, afgelopen donderdag was ik op bezoek in het Revius in Wijk. Daar werd de Wijkse Ondernemers Prijs uitgereikt en presenteerden bedrijven zich aan leerlingen met banners en standjes en kon je via de lokale horeca wat eten en drinken. Een spreker, Jan van Setten, stond te ploeteren op het podium om enige vorm van interactie met het publiek te krijgen en dan natuurlijk het hoogtepunt, de bekendmaking van de winnaars, proficiat ook namens ons.
In de lokale media heb je er genoeg over kunnen lezen, ik wil het graag hebben over een specifiek onderdeel, namelijk de sponsorgroep van de musicalproductie ‘Sweeney Todd’ die het Revius gaat uitvoeren. ‘Meneer, heeft u een bedrijf en wilt u ons sponsoren?’ vroegen 2 sympathieke leerlingen, terwijl docent Philip, trots stond te kijken naar deze assertiviteit. Wat voor soort bedrijf ik had, werd helaas niet gevraagd, in de training die ze hadden gekregen op school was duidelijk gemaakt dat iedereen wel naamsbekendheid wil en aandacht in de vorm van een VIP-pakket.
Oeps… dacht ik, zijn dit de marketeers en salesmensen van de toekomst? Jonge mensen, wiens mediagedrag vooral bestaat uit consumptie van games en vlogs? Beïnvloed door vloggers, al dan niet bewust met commerciële boodschappen van gretige marketeers, leren wij ze anno 2019 dat een vermelding in een programmaboekje of een powerpoint gaat helpen bij het behalen van doelstellingen. Of ben ik nu te veeleisend? Natuurlijk gaan ook wij sponsoren, maar hebben wij de leerlingen en begeleiders ter plekke uitgedaagd. Ik wil mijn product graag IN de musical verwerkt hebben en me onderscheiden van alle logo’s en naamsvermeldingen, kan dat ook?
Productplacement, branded content of beter nog storytelling, zoals dat dagelijks wordt toegepast op televisie, sociale en overige media. Toen werd het even stil en begonnen vooral de bezwaren, wat er allemaal niet mogelijk is, omdat het nu eenmaal een musical is die in een bepaalde periode speelt….. Begrijpelijk, maar verkopen begint bij nee is mij ooit geleerd ?
Uiteraard verwacht ik er niet teveel van, maar hoop ik de leerlingen en hun begeleiders een klein beetje getriggerd te hebben om ondernemers niet alleen te zien als een ‘zak geld’ die graag sponsoren voor naamsbekendheid, die tijd is volgens mij voorbij.
Wij willen graag het goede voorbeeld geven en gaan zelf namens Ondernemerinwijk.nl een reeks magazines uitbrengen, huis aan huis verspreid en advertentie vrij! Het eerste magazine heet MOOI gemaakt en staat in het teken van Beauty & Fashion. Ondernemers laten we verhalen vertellen en we brengen hun passie in beeld, je koopt immers ‘de vent’ en niet ‘de tent’ Om de driehoek tussen inwoners (die hopelijk zo meer gaan consumeren in onze gemeente) ondernemers en verenigingsleven compleet te maken, worden de magazines aan de man gebracht door verenigingen, die de inkomsten uit verkoop van het magazine zelf mogen houden, geen hogere wiskunde dus!
Ondernemende groet
Hans